Feiten

Gezond eten

Demo behandeling

Bij veel mensen leeft het idee dat het ingewikkeld en tijdrovend is om gezond te eten. In werkelijkheid valt dat echter erg mee. Aan de hand van enkele uitgangspunten kunt u uw voedingspatroon sterk verbeteren.

Alles mag, niets is verboden

Misschien denkt u, dat u om gezond te eten bepaalde voedingsmiddelen moet laten staan en van andere juist extra veel moet eten. Niets is minder waar: er bestaat geen goed of fout voedsel. In een gezond voedingspatroon passen alle voedingsmiddelen. Het is dus niet nodig om bepaalde etenswaren te vermijden. Integendeel, wanneer u uzelf verbiedt om bepaalde dingen te eten, kan dat juist een averechts effect hebben en ertoe leiden dat uw eetpatroon juist minder gezond wordt. Bij het onderdeel Altijd aan de lijn kunt u hier meer over lezen.
U mag met een gerust hart af en toe eens genieten van iets lekkers. Het is beslist niet zo dat een stukje chocola of een blokje kaas de volgende dag als een kilo extra op de weegschaal terug te zien is. Af en toe een lekkernij past beslist binnen een gezond voedingspatroon.

Eet tot u genoeg heeft

Sommige mensen denken dat je zo weinig mogelijk moet eten als je een gezond voedingspatroon wilt aanhouden. Niets is minder waar. Een gezond voedingspatroon geeft u de energie die u nodig heeft. Wanneer u voldoende eet, geeft de maaltijd u een voldaan gevoel waardoor u er weer een tijd tegenaan kunt. U mag dus eten tot u genoeg heeft. Dit is echter niet hetzelfde als dooreten tot u niet meer kunt.
Het kan zijn dat u niet meer goed kunt voelen of u verzadigd bent. Dan is het goed om als richtlijn de hoeveelheden die door het Voedingscentrum worden aanbevolen, aan te houden. Dan weet u zeker dat u voldoende energie binnenkrijgt. Uw verzadigingsgevoel krijgt zo de kans om zich weer herstellen.

Sla geen maaltijden of tussendoortjes over

Een gezond eetpatroon is een regelmatig eetpatroon. U brengt regelmaat in uw eetpatroon door per dag op vaste momenten drie hoofdmaaltijden en drie tot vier keer een tussendoortje te eten. Wanneer u elke drie uur iets eet, dan ontwikkelt u een gezond honger- en verzadigingsgevoel. Het is gezonder om op een dag meerdere kleine maaltijden te eten, dan één of twee grote maaltijden. Sla dus geen maaltijd of tussendoortje over, ook niet als u daarvoor een eetbui hebt gehad.
Een regelmatig eetpatroon vereist enige planning, zeker als u een onregelmatig leven leidt. Misschien is het nodig dat u wat meer tijd in uw agenda inruimt voor de maaltijden. Of dat u niet alleen wat betreft uw eetpatroon, maar ook op andere vlakken wat meer regelmaat in uw leven aanbrengt. Dat kan u een energieker en gezond gevoel opleveren.

Tel geen calorieën maar eet gevarieerd

Misschien denkt u dat het goed is om alle etenswaren die vet bevatten zoveel mogelijk te vermijden omdat vet veel calorieën oplevert. En dat u beter onbeperkt groente en fruit kunt eten: veel vitamines en weinig calorieën. Dit is echter een misverstand.
Het aantal calorieën dat een maaltijd bevat, zegt nauwelijks iets over hoe gezond deze is. Veel belangrijker is dat de maaltijd alle voedingsstoffen in voldoende mate bevat. Dit betekent dat uw maaltijden gezond zijn als ze gevarieerd zijn.
Vetten zijn onmisbaar omdat u bepaalde vitamines alleen via de vetten in uw voeding binnen kunt krijgen. Daarbij hebben de onverzadigde vetten een gunstig effect op uw gezondheid. Het is dus geen goed idee om deze uit uw voeding weg te laten. Te veel groenten en fruit kunnen leiden tot een opgeblazen gevoel en darmproblemen. Natuurlijk is het goed om groente en fruit te eten, maar meer dan de aanbevolen hoeveelheid is beslist niet nodig. Meer betekent dus niet automatisch gezonder.
Een gezond voedingspatroon bevat in voldoende mate alle belangrijke voedingsstoffen. Meer maakt het niet gezonder.
De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is een handig hulpmiddel om een gevarieerde maaltijd samen te stellen. Op de website van het Voedingscentrum vindt u meer informatie en tabellen die u kunnen helpen om gezonde keuzes te maken.

Geniet!

Het is goed voor u als de maaltijd een aangenaam moment van de dag is. Snel aan het aanrecht wat naar binnen schuiven, komt uw gezondheid niet ten goede. Dek de tafel en zorg dat u prettig zit. Zorg ervoor dat u niet afgeleid wordt door radio of tv, lees niet onder het eten de krant. Neem de tijd om te proeven wat u eet. Gezond eten betekent niet dat u geen keuze heeft in de voedingsmiddelen die u tijdens de maaltijd eet. Vindt u brood en een glas melk niet zo lekker als ontbijt? Dan is yoghurt met muesli ook een prima keuze. Probeer eens iets nieuws: gebruik andere producten dan u gewend bent of kies een nieuw recept voor de warme maaltijd. Bewust kiezen maakt dat u meer van uw eten kunt genieten en meer voldoening ervaart.
Als u gewend bent om alleen te eten, dan is het een goed idee om langzaam te wennen aan eten in gezelschap van anderen. Daarmee kunt beginnen door thuis te eten alsof er goede vrienden bij u aan tafel zitten. Dit helpt u om rustig te eten en af en toe even uw bestek neer te leggen. Een volgende stap is om iemand eens uit te nodigen voor een gezamenlijke maaltijd. Dit kunt u verder uitbouwen tot u ontspannen in een groter gezelschap durft te eten. Samen met anderen genieten van een goede maaltijd is gezellig en goed voor u.

Wilt u meer weten over gezonde voeding? Kijk dan ook eens bij de Leestips.