Feiten

Gewichtige cijfers

Demo behandeling

Diëten

Van alle afslankpogingen met behulp van een dieet, werkt 99% op de korte termijn. Men verliest twee ons tot twee kilo aan lichaamsgewicht per week. Drie jaar later is er echter nog maar bij 10% van de mensen sprake van minder gewicht. Voor 90% heeft het dieet op de lange termijn dus niet geholpen! Sterker nog: 30% heeft zelfs een hoger lichaamsgewicht dan waarmee zij ooit begonnen aan het dieet.

Overgewicht

De afgelopen jaren is in Nederland zowel het het aantal volwassenen als het aantal kinderen met overgewicht snel toegenomen. In 2011 hadden 54 procent van de mannen en 43 procent van de vrouwen van 20 tot 59 jaar overgewicht. Dat zijn er aanzienlijk meer dan twintig jaar geleden, toen de percentages nog respectievelijk 39 en 31 waren. Bovendien is het aandeel mensen met ernstig overgewicht of obesitas relatief sterk gestegen. De verwachting is dat dit in 2015 stijgt naar 15 à 20 procent.
In 2009 had 12,6 procent van de jongens van 2 tot 20 jaar overgewicht, van de meisjes was 13,4 procent te zwaar. Het percentage obese kinderen lag op 2,1 procent.

Appels en peren

Bij overgewicht spreken we van de appel- en de peervorm. Bij de appelvorm bevindt het lichaamsvet zich vooral in de buikholte; bij de peervorm is het vet onder de huid opgeslagen. Dit is vooral zichtbaar bij de billen, heupen en dijen.
De appelvorm kent meer gezondheidsrisico's; er is sprake van een verhoogd risico wanneer de tailleomtrek meer is dan 88 cm is bij vrouwen, en 102 cm bij mannen.

Afvallen en gezondheid

Iemand met ernstig overgewicht kan het risico op overlijden al sterk verminderen door vijf tot tien procent af te vallen. De complicaties van overgewicht worden al flink beperkt in die eerste kilo's. Het is van belang dat het afvallen in een rustig tempo gebeurt. Bovendien mag het gewicht in de twee volgende jaren niet toenemen.
Voor de gezondheid is het dus niet nodig om dertig kilo of meer af te vallen. Bovendien heeft een reële doelstelling een grotere kans van slagen.

Te dik?

Mannen hebben vaker overgewicht dan vrouwen en toch vinden vrouwen zichzelf vaker te dik. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste vrouwen, bij wie medisch gezien geen sprake van overgewicht is, zichzelf toch zo'n zes kilo te zwaar vinden. Dit gevoel te dik te zijn is dus niet realistisch en zeker niet terecht.

Fotomodellen

Ze zijn aantrekkelijk, slank en bestaan in het 'echte' leven helemaal niet. Fotomodellen wogen in de jaren vijftig gemiddeld 8% minder dan de modale vrouw; tegenwoordig echter weegt een fotomodel gemiddeld 23% minder. Het gewicht van de modellen is dus afgenomen, terwijl de gemiddelde vrouw juist iets meer is gaan wegen. Ideaalbeeld en realiteit komen steeds verder uit elkaar te liggen.

Inmiddels zijn er steeds meer kritische geluiden te horen over het almaar dunner worden van modellen en de ideaalbeelden - vaak met behulp van computertechnieken gecreëerd - die ons worden voorgehouden. Een voorbeeld hiervan is de Campagne voor Echte Schoonheid.

Barbie en Ken

Wanneer Barbie wordt uitvergroot naar menselijke proporties, dan zou zij 60 cm langer zijn dan de gemiddelde vrouw. Haar taille is dan 15 cm smaller en haar borstomvang is 12 cm meer dan gemiddeld.
Veel meisjes die met Barbiepoppen spelen, willen later ook graag zo slank zijn als Barbie. Uit onderzoek is gebleken dat Barbie meer ontevredenheid over het eigen lichaam oproept dan poppen met meer menselijke proporties.

Ook als we Ken vergroten naar menselijke afmetingen, zien we dat hij nogal afwijkt van het gemiddelde. Ken is 50 cm langer. De omtrek van zijn borstkas is maar liefst 28 cm meer dan die van de gemiddelde man en zijn nek is 15 cm breder. Ook is de tailleomtrek van Ken groter: 25 cm meer dan gemiddeld.

Jong geleerd...?

Van de meisjes van 13 tot 18 jaar heeft 80% ooit op één of andere manier aan de lijn gedaan. Bij veel van deze meisjes is er geen sprake van overgewicht.

Uit onderzoek is gebleken dat meisjes en jonge vrouwen ontevredener zijn met hun eigen lichaam naarmate ze meer geconfronteerd worden met 'slanke' beelden in reclame, televisiecommercials en modetijdschriften. Dit effect is sterker bij meisjes en vrouwen die zich al onzeker voelden over hun lichaam of die al eerder geprobeerd hebben om af te vallen.

Terug