Veranderen?

Een nieuwe gewoonte

Demo behandeling

Om te kunnen kiezen voor een nieuwe eet- en leefgewoonte moet u in de eerste plaats bereid zijn naar uzelf te kijken. U moet in staat zijn te onderzoeken wanneer en waarom u op een problematische manier met eten omgaat. Het eerste deel van deze internetbehandeling is gericht op het onderzoeken van uw eetgewoonte.

Om te kunnen veranderen is het belangrijk dat u eerst uw eetgewoontes kent. U moet weten wat uw persoonlijke risico's en valkuilen zijn. Dit gaat u eerst onderzoeken: wanneer loop ik het meeste risico dat ik op een ongezonde manier met voeding omga?

  • Wat zijn mijn risicosituaties? Welke situaties geven mij aanleiding om ongezond met eten en mijn lichaam om te gaan?
  • Wat zijn mijn risicogedachten? Hoe denk ik over eten en mijn lichaam? Waarmee overtuig ik mezelf vaak om anders met eten om te gaan dan goed voor mij is? Wat gaat er dan door mij heen?
  • Wat zijn mijn risicogevoelens? Zijn er gevoelens die maken dat ik anders ga eten? Welk effect heeft een bepaald gevoel op mijn eetgedrag? Wat ervaar ik bij eten?
  • Wat is mijn risicogedrag? Waarmee houd ik mijn eetpatroon in stand?

Als u uw risico's en valkuilen kent, kunt u uw gewoonte vervolgens doorbreken. U leert voorspellen wanneer u niet goed met eten omgaat en wat u in dat geval kunt doen.
Om aan uw eetprobleem te werken is het belangrijk om die vaste, ingesleten patronen te veranderen en een nieuwe eet- en leefgewoonte aan te leren. In het tweede deel van internetbehandeling leert u stap voor stap hoe u dat kunt doen.

Een voorbeeld:
U troost uzelf met eten als u zich eenzaam voelt. Eenmaal begonnen kunt u niet meer stoppen en eet u alles wat u verder nog in huis heeft. Door te eten verdwijnt het nare gevoel naar de achtergrond. Na de eetbui voelt u zich dik en schuldig en wilt u het eten kwijt omdat u bang bent dat u aankomt.
Eten om eenzaamheid te verminderen is een ingesleten gewoonte geworden. Als u zich eenzaam voelt, krijgt u trek in eten. Dit heeft u uzelf - weliswaar onbedoeld - aangeleerd. U leert in de internetbehandeling deze gewoontes herkennen. U kunt vervolgens leren om op een andere manier met uw gevoel van eenzaamheid om te gaan.

Nog een voorbeeld:
Tijdens de koffiepauze op het werk is er altijd wel iemand die trakteert. Als u wat aangeboden krijgt, kunt u geen nee zeggen. Ook al heeft u goed ontbeten en op dat moment geen honger. Als er niemand trakteert, is er wel de goedgevulde koektrommel die op tafel staat. Voor u er erg in heeft, heeft u al een koekje genomen. En meestal volgt er nog wel één. En nog één, want de dag is nu toch al verpest. Als er iets te eten is onder handbereik, dan eet u er bijna automatisch van, of u nu honger heeft of niet.
Aanwezigheid van voedsel is dus een risicosituatie voor u. Als u zich hiervan bewust wordt, kunt u leren anders met deze risicosituaties om te gaan en het automatisme te verminderen. De internetbehandeling helpt u hierbij.

En nog een voorbeeld:
U hebt besloten om het eens anders aan te pakken. U bent gaan sporten, op dieet gegaan en kreeg vele complimentjes over uw figuur. Toen u eenmaal uw streefgewicht bereikte, besloot u dat er nog wel een paar kilo's van af mochten, gewoon voor de zekerheid. Het lijnen gaat u goed af, u eet geen hap 'fout' voedsel meer en weet precies hoeveel calorieën alles bevat. U slaat geen enkele workout over, want als u één keer mist, merkt u dat vast op de weegschaal. Uw omgeving begint zich zorgen te maken, u bent met niets anders meer bezig dan uw lijn.
U denkt dat u altijd veel moet sporten en op uw eten moet letten om een goed figuur te behouden. In de internetbehandeling kunt u onderzoeken welke gedachten over eten, uw lichaam en figuur wel of niet kloppen. U kunt uw gedachten desgewenst bijstellen en overgaan op een ander eetpatroon.