Veranderen?

Emoties en eten

Demo behandeling

Eten

'Toen ik uit mijn werk thuiskwam, was er niemand. Het huis was leeg, ik voelde me alleen. Ik maakte iets te eten voor mijzelf klaar: een gezonde maaltijd met verse groente, aardappelen en een stukje vlees. Ik was wel verzadigd maar miste toch nog iets. Ik besloot wat ijs te nemen. Een maaltijd is niet compleet zonder toetje, vind ik. Ik nam daarna nog een beetje en voor ik er erg in had, lepelde ik de hele bak leeg. Ik dacht alleen maar hoe lekker zoet het ijs was, hoe fijn het was om het te eten, hoe prettig het voelde.
Dit gaat wel vaker zo als ik alleen ben. Ik neem mij altijd voor om het niet meer zo te doen en gezonder te gaan eten. Maar op het moment zelf is het alsof ik dat helemaal niet meer weet.'

Bepaalde emoties kunnen een behoefte aan troost en warmte veroorzaken. Eenzaamheid, angst of verdriet, maar ook de kleine ergernisjes van alledag. Eten lijkt in dergelijke gevallen dit verlangen te bevredigen. Dat hebben we immers geleerd in onze kinderjaren: we werden beloond met iets lekkers of kregen als troost een snoepje.

Iemand die zich verveelt, wil graag een prettige afleiding. Verveling is immers geen aangenaam gevoel. Eten kan dan een aantrekkelijke oplossing lijken: het leidt af en geeft direct een prettiger gevoel. Het vult de leegte.
Een plotseling opkomende zin in eten of snoepen kan ook verbonden zijn met gevoelens zoals boosheid of verdriet. Eten gebeurt dan om de emotie te dempen, om het nare gevoel weg te krijgen.

Eten om een prettig gevoel te krijgen of juist om nare gevoelens te verdrijven, wordt ook wel emotie-eten genoemd. Dit kan een probleem worden als er te vaak naar eten wordt gegrepen om met vervelende emoties om te kunnen gaan. Meestal is het iets dat zich sluipenderwijs, over een lange periode heeft ontwikkeld. En bijna altijd is het een onbewust proces: het lijkt wel alsof die plotselinge honger iedere keer zomaar uit de lucht komt vallen.

Op den duur helpt een dieet de emotie-eter niet omdat emotiehonger moeilijk is te weerstaan. De oplossing ligt in het onderzoeken hoe u op een andere manier met uw emoties om kunt gaan. Bewustwording is een eerste stap. De online behandeling kan u hierbij helpen.

Terug

Niet eten

'Vroeger maakte ik me geen zorgen over wat ik at. Mijn gewicht was stabiel, ik woog niet te veel en ook niet te weinig. Maar sinds de reorganisatie op het werk is dat toch veranderd. De afdeling waar ik werk, wordt opgeheven. Ik weet niet op welke afdeling ik straks kom te werken. Sterker nog, ik weet niet eens of ik wel hier kan blijven werken. Voor mijn collega's geldt hetzelfde en iedereen staat stijf van de stress. De laatste tijd krijg ik geen hap meer door mijn keel. Ik vraag me af of dat met mijn werk te maken heeft. Mijn omgeving maakt opmerkingen, iedereen ziet dat ik ben afgevallen en vindt mij nu toch wel erg mager worden. Ik merk zelf ook dat mijn kleren te ruim zijn geworden. Het rare is dat ik mij helemaal niet mager voel. Als ik mezelf bekijk, zie ik nog aardig wat vetrolletjes.'

Emoties kunnen ook maken dat er juist minder of helemaal niet gegeten wordt. Iedereen heeft wel eens met iets in zijn maag gezeten, of iets meegemaakt waardoor je geen hap meer door je keel kreeg. Meestal herstelt de eetlust zich weer spontaan.

Het kan echter ook een probleem worden. Als bepaalde gevoelens te vaak leiden tot minder of helemaal niet meer eten, dan kan dit een gewoonte worden. Vaak gaat het hierbij om een onbewust proces. Onvoldoende voeding kan vervelende emoties dempen maar ook de aangename gevoelens. Op den duur wordt niet alleen de lichamelijke conditie minder, ook de geestelijke veerkracht zal afnemen en het gevoelsleven vlakt af.

De online behandeling ondersteunt u in het verbeteren van uw eetpatroon. Dit geeft u de gelegenheid uw gevoelens weer te ervaren en te onderzoeken hoe u er op een andere manier mee om kunt gaan.

Terug