Veranderen?

Te veel, te weinig?

Demo behandeling

Eten

Iedereen moet eten om te leven. De dagelijkse maaltijden geven ons de brandstof, bouwstoffen en beschermende stoffen die we nodig hebben. Op het moment dat het lichaam hier behoefte aan heeft, voelen we dit als honger. Hierdoor gaan we eten en komt de energievoorraad weer op peil.

Behalve honger zijn er nog veel meer aanleidingen om te eten. Bijvoorbeeld sociale gebeurtenissen, bij een verjaardagsfeest hoort gebak. Samen eten staat voor gezelligheid en bij een bruiloft of tijdens de kerstdagen is de maaltijd een centrale gebeurtenis.
Eten kan ook verbonden zijn met bepaalde emoties. Dit ervaren we van jongs af aan. Als baby bood de borst of fles ons warmte en veiligheid. Kinderen worden beloond met iets lekkers of krijgen een snoepje tegen de pijn na een valpartij.

Emoties kunnen een grote invloed hebben op wat en hoe u eet. Zo kan eten ertoe gaan dienen om bepaalde, meestal ongewenste gevoelens te verdoven. Iets lekkers brengt troost bij verdriet of verdrijft de verveling. Dit lijkt een goede en snelle oplossing. Op de lange termijn kunnen hierdoor echter problemen ontstaan.
Emoties kunnen er ook toe leiden dat er niet of onvoldoende gegeten wordt. Dit is een bekend verschijnsel, denk maar aan het gezegde 'ik krijg geen hap meer door mijn keel'. Niet eten kan op emoties een dempend effect hebben. Wanneer er voor langere tijd onvoldoende gegeten wordt, heeft dit grote gevolgen.

Voor sommigen is het erg moeilijk om de verleiding van eten te weerstaan. Als er wat te eten is, dan moet dit ook gegeten worden. Vaak moet het dan ook op. Situaties waarbij gegeten wordt, zijn heel lastig. Nee zeggen als er iets wordt aangeboden is bijna onmogelijk. Uiteindelijk raakt het regelmechanisme van honger en verzadiging verstoord.

Er zijn mensen die in een voortdurende strijd zijn verwikkeld met hun weegschaal. Gevangen zijn in een vicieuze cirkel van steeds opnieuw lijnen en overeten, kan juist leiden tot gewichtstoename dankzij het jojo-effect. Opnieuw een dieet volgen zal dan niet helpen. Integendeel, het probleem wordt juist erger.
Maar ook als lijnen wel gewichtsverlies oplevert, zijn problemen niet uitgesloten. Wanneer iemand zichzelf te dik blijft vinden terwijl het gewicht gezond is, en besluit nog maar wat extra kilo's kwijt te raken, kan dit nare lichamelijke en psychische gevolgen hebben.

Als wel of niet eten echter de enige manier is om u staande te houden, als u een haat-liefdeverhouding heeft met uw koelkast, als eten een steeds grotere en allesoverheersende rol in uw leven gaat spelen, dan is eten een probleem geworden. De online behandeling helpt u het probleem in kaart te brengen en steunt u in de aanpak ervan.

Terug

Gewicht

Ooit was een vetrolletje een teken van welstand. Rijkdom betekende immers geld kunnen spenderen aan voedsel in grote hoeveelheden. Slank zijn was niet aantrekkelijk: een slank mens was een arme sloeber.
Tegenwoordig ligt dit anders. Een slank figuur is aantrekkelijk. Hoe slank is een kwestie van mode, maar sinds Twiggy is dik zijn nooit meer in geweest. Dit superslanke topmodel zette in de jaren zestig de toon en dat is sindsdien niet meer veranderd.
Dik zijn staat in onze tijd gelijk aan onaantrekkelijk en zwak: wie dik is, heeft dat aan zichzelf te danken. We doen dan ook massaal aan de lijn, zelfs als er helemaal geen sprake is van overgewicht.

In werkelijkheid is uw gewicht en figuur grotendeels een kwestie van erfelijke aanleg. Daarnaast speelt uw stofwisseling een belangrijke rol in hoeveel u weegt. De snelheid daarvan wordt deels bepaald door aanleg. Maar ook uw eet- en leefpatroon heeft invloed op uw stofwisseling: voldoende bewegen kan de verbranding bevorderen; herhaaldelijk een streng dieet volgen, maakt de motor juist weer zuiniger. Een gezond en regelmatig eet- en leefpatroon heeft dus wel degelijk een positief effect op uw figuur en gewicht. Tot slot telt de leeftijd mee: met het klimmen der jaren worden we nu eenmaal wat zwaarder.

De schoonheidsnormen voor gewicht en figuur zijn erg streng en aan mode onderhevig. Vaak is dit ideaalbeeld niet realistisch en zelfs ongezond. De marges voor wat medisch gezien als gezond wordt beschouwd zijn een stuk flexibeler en bieden meer ruimte voor individuele variatie in erfelijke aanleg.

Problemen met eten gaan praktisch altijd samen met ontevredenheid over het gewicht en figuur. Hoeveel iemand weegt, zegt niet zoveel. Mensen met eetproblemen kunnen mager zijn of dik, of ergens daartussenin. Zij kunnen zelfs volgens de geldende schoonheidsnormen een ideaal figuur hebben. Het probleem is dat het zelfbeeld - en daarmee de zelfwaardering - afhankelijk zijn van het gewicht en figuur. Normaal gesproken maakt het lichaamsbeeld maar een klein deel uit van het totale zelfbeeld. Gewicht, figuur en wel of niet eten zijn voor mensen met een eetprobleem een obsessie.

Meer informatie over voeding en gewicht kunt u vinden bij de onderwerpen Gezond eten en Gezond gewicht.

Terug

Test uzelf

Wilt u weten of u misschien een eetprobleem heeft? Doe dan de Eettest. Met deze test kunt u in een paar minuten een idee krijgen of u mogelijk een eetstoornis heeft.

Deze test geeft een indicatie of er sprake is van een eetprobleem. De test is niet bedoeld om een diagnose te stellen. Het advies dat u in deze test krijgt is niet volledig. Een hulpverlener kan een betere inschatting maken van uw situatie en een advies op maat geven.

De test is anoniem. Er worden geen gegevens opgeslagen.

Terug