Veranderen?

Verleiding

Demo behandeling

'Ik vind het heel leuk als mijn vrienden en kennissen langskomen. Ik probeer er dan ook altijd wat gezelligs van te maken met een hapje en een drankje. Gastvrij zijn vind ik erg belangrijk, ik zorg dat ik altijd wat in huis heb voor onverwachte visite. Lekkere gevulde koeken voor bij de koffie, chips, worst of kaas voor 's avonds... Maar eigenlijk lukt het me nooit om alle hapjes en lekkernijen te bewaren voor het moment dat er gasten zijn. Als het in huis is, kan ik het niet laten liggen; ik moet er gewoon wat van eten. En als ik eenmaal ben begonnen, dan gaat het ook op.'

Net gegeten, langs de bakker lopen, de geur van brood ruiken en snel naar binnen duiken voor wat lekkers. Het gebeurt sommige mensen regelmatig.

Iedereen is wel een beetje gevoelig voor voedselprikkels: een heerlijke geur, een prachtige presentatie. Misschien herkent u het wel dat u zich na een overvloedige maaltijd toch nog laat verleiden tot een toetje. En dat terwijl u eigenlijk al vol bent. Bij de meeste mensen is een volle maag genoeg reden om de prikkels te weerstaan. Toch zijn er ook mensen die de prikkels niet kunnen weerstaan en telkens weer bezwijken.

Een dieet volgen is voor mensen met een hoge gevoeligheid voor voedselprikkels moeilijk. Overal is er de verleiding van eten, reclames en kookprogramma's op tv, advertenties en recepten in tijdschriften, de volle schappen met allerlei lekkers in de supermarkten, de lunchroom op de hoek, de warme bakker iets verderop en de tankstations waar al het snoep tactisch bij de kassa staat opgesteld. Overal eten in overvloed, het is in onze moderne maatschappij moeilijk te ontkomen aan voedselprikkels. Iedereen wordt op allerlei manieren aangespoord om maar meer te consumeren.

Wanneer de verleiding van eten voor u een probleem is geworden, is het van belang om anders te leren reageren op deze prikkels. Bewustwording van het gevoel van verzadiging en structuur in uw eetpatroon zijn hierbij onontbeerlijk. De online behandeling leert u bewust te worden van uw eetgedrag en helpt u anders om te gaan met voedselprikkels.